5
клас
1.
Графічний самодиктант
-
Накресліть
схеми речень.
- Глухо, по-осінньому гули дерева.
- Перед вікном шумлять високі тополі.
- У воду опустили своє гілля кучеряві
верби.
Горобина восени
прибралася у червоне намисто.
2.Прочитайте загадки, спишіть їх, вставляючи пропущені
слова. На які питання відповідають вставлені слова? Яким членом речення вони є?
(Коли?) … сіренький, а (коли?) … біленький.
Довгі вуха має, (як?)…
(куди?)… стрибає. (…)
(Де?) … в нас росте
Сонце ясне, золоте. (…)
Картка 1
- Спишіть речення, ставлячи, де
потрібно, розділові знаки.
- Уведіть у речення узагальнювальне
слово, яке б об’єднувало спільне значення однорідних членів. Поміркуйте,
чи зміняться розділові знаки?
А уві сні я бачив і поле безмежне і стежки без краю в
достиглих хлібах.
(Ю. Збанацький)
Картка 2
- Спишіть речення, ставлячи, де
потрібно, розділові знаки.
- Уведіть у речення узагальнювальне
слово, яке б об’єднувало спільне значення однорідних членів. Поміркуйте,
чи зміняться розділові знаки?
І не було ні радості ні чуда. (Л. Костенко.)
Картка 3
- Спишіть речення, ставлячи, де
потрібно, розділові знаки.
- Уведіть у речення узагальнювальне
слово, яке б об’єднувало спільне значення однорідних членів. Поміркуйте,
чи зміняться розділові знаки?
Рівними рядами стоять розлогі яблуні груші вишні сливи
абрикоси. (О. Копиленко.)
Картка 1
1.Спишіть речення, ставлячи, де потрібно, розділові знаки.
2.Уведіть у речення узагальнювальне слово, яке б
об’єднувало спільне значення однорідних членів. Поміркуйте, чи зміняться
розділові знаки?
А уві сні я бачив і поле безмежне і стежки без краю в
достиглих хлібах.
(Ю. Збанацький)
Картка 2
1.Спишіть речення, ставлячи, де потрібно, розділові знаки.
2.Уведіть у речення узагальнювальне слово, яке б
об’єднувало спільне значення однорідних членів. Поміркуйте, чи зміняться
розділові знаки?
І не було ні радості ні чуда. (Л. Костенко.)
Картка 3
1.Спишіть речення, ставлячи, де потрібно, розділові знаки.
2.Уведіть у речення узагальнювальне слово, яке б
об’єднувало спільне значення однорідних членів. Поміркуйте, чи зміняться
розділові знаки?
Рівними рядами стоять розлогі яблуні груші вишні сливи
абрикоси. (О. Копиленко.)
К-1
1. Запишіть в алфавітному порядку прізвища українських
композиторів.
Артемій Ведель, Максим Березовський,
Борис Лятошинський, Дмитро Бортнянський, Микола Лисенко, Микола Аркас,
Олександр Кошиць, Микола Леонтович.
2.
Спишіть прислів’я. Поставте пропущений розділовий знак. Зробіть
фонетичний аналіз виділеного слова.
Золото добувають із землі а знання – з книжок.
К-2
1. Запишіть в алфавітному порядку прізвища українських
поетів.
Іван Франко, Тарас Шевченко, Ліна
Костенко, Дмитро Павличко, Леся Українка, Павло Тичина, Андрій Малишко,
Володимир Сосюра..
2.
Спишіть прислів’я. Поставте пропущений розділовий знак. Зробіть
фонетичний аналіз виділеного слова.
На
сонці тепло а біля матері добре.
К-2
1. Запишіть в алфавітному порядку прізвища українських
композиторів.
Артемій Ведель, Максим Березовський,
Борис Лятошинський, Дмитро Бортнянський, Микола Лисенко, Микола Аркас,
Олександр Кошиць, Микола Леонтович.
2.
Спишіть прислів’я. Поставте пропущений розділовий знак. Зробіть
фонетичний аналіз виділеного слова.
Золото добувають із землі а знання – з книжок.
К-3
1. Запишіть в алфавітному порядку прізвища українських
поетів.
Іван Франко, Тарас Шевченко, Ліна
Костенко, Дмитро Павличко, Леся Українка, Павло Тичина, Андрій Малишко,
Володимир Сосюра..
2.
Спишіть прислів’я. Поставте пропущений розділовий знак. Зробіть
фонетичний аналіз виділеного слова.
На
сонці тепло а біля матері добре.
К-1
1. Запишіть в алфавітному порядку прізвища українських
поетів.
Іван Франко, Тарас Шевченко, Ліна
Костенко, Дмитро Павличко, Леся Українка, Павло Тичина, Андрій Малишко,
Володимир Сосюра..
2.
Спишіть прислів’я. Поставте пропущений розділовий знак. Зробіть
фонетичний аналіз виділеного слова.
На
сонці тепло а біля матері добре.
Спишіть
вірш,ставлячи слова в дужках у формі звертання. Поставте, де потрібно,
пропущені коми.
(Край мій
коханий) щире твоє слово,
небо твоє
ніжно-голубе!
(Рідна Україна)
(земля колискова)
обіймаю піснею
тебе.
(Світ мій
широкий) (воленька ласкава)
(доля моя)
(радість моя)!
(Вічна Україна)
квітне твоя слава
Невмирущим співом
соловя.
(П. Перебийніс.)
Спишіть
вірш,ставлячи слова в дужках у формі звертання. Поставте, де потрібно,
пропущені коми.
(Край мій
коханий) щире твоє слово,
небо твоє
ніжно-голубе!
(Рідна Україна)
(земля колискова)
обіймаю піснею
тебе.
(Світ мій широкий)
(воленька ласкава)
(доля моя)
(радість моя)!
(Вічна Україна)
квітне твоя слава
Невмирущим співом
соловя.
(П.
Перебийніс.)
- Утворіть слова за
допомогою поданих префіксів, поясніть їх написання.
мити
казати
бити
фотографувати
3-(зі-) різати С- писати
рвати
тримати
гнути
ховати
скочити
тягнути
- Від поданих слів утворіть слова з префіксами з-(зі-), с- .
Пиши, в’язати, чистити, ходити,
бігати, кинути, шити, єднати, трусити, сипати, гріти, формувати, м’яти.
- Вправа з ключем
-
Спишіть,
вставляючи з або с. У першу колонку запишіть слова, в префікси яких вставили з,
а в другу – в префікси яких пишеться с.
-
Підкресліть
останні літери й прочитайте вислів Й. В. Гете.
Ро..пис, вро..сип, ..клад,
..цементувати, ро..чин, ..формувати, ..тискач, ..чепити, ро..кис, ..прожогу,
..пад, бе..крилість, ..ковзько, ..сох, ро..сунув, ..чавити, ..хов, ро..кол,
..шити, не..проста, ро..тин, бе..платно.
- Заповніть таблицю
|
Пре-
|
При-
|
Прі-
|
|
1. Збільшена
ознака (дуже)
|
1. Приєднання:
пришити, приклеїти.
|
Прірва, прізвище, прізвисько.
|
|
Пр..мудрий,
пр..смачний
|
2. Приближення:
прилетіти.
|
|
|
2. також у
словах: президія, престол, презирство, препарат, престиж, претензія, прем’єра.
|
3. Неповнота
дії: прикрити, прилягти, присолити.
|
|
- – Подані словосполучення замініть одним словом з префіксом пре-, при-.
Дуже злий, дуже добра, дуже
гострий, дуже тугий, дуже солоний, посадка літака, трохи в’ялий, невеликий мороз, поява птахів
навесні, будинок біля моря, лягти на кілька хвилин.
6 клас
-
Спишіть
текст, розкриваючи дужки, вставляючи пропущені літери.
- Виділіть відмінкові закінчення
прикметників, визначте відмінок і число
кожного.
Чудова пр..рода (К,к)иєва. Синя стрічка (Д,д)ніпра пер..тинає місто.
Високі гори підступили до ріки і ніби сп..нилися перед (з,дз)еркалом
бездо(н,нн)ої глибини. Вони заросли густою зеле(н,нн)ю. Місто потопає у морі
розкішних парків. Безсмертна краса
(К,к)иєва цвіте на радість людям.
-
Підкресліть у тексті займенник.
Самодиктант
Спишіть,
позначаючи орфограми. Поясніть написання слів. Поставте, де
потрібно, пропущені коми.
У кожній ж..вій мові зв..ртає на себе
увагу її звукова особливість. Російс..ка мабуть набіл..ше відзначає..ся своїм
акан..ям і м..якістю приголосних, білорус..ка – цекан..ям і дзекан..ям,
поліс..ка – св..стяч..ми і ш..пляч..ми.
Та які б (не) були в мові звуки – улюбл..ні
чи менш улюбл..ні, поширен..і чи маловживан..і - всі вони становлять єдину
звукову сім..ю. Ж..т..я нестримно йде (в)перед. Нові винаходи й в..дкр..т..я
нові машини конструкції д..талі пр..парати нові філософс..кі й політичні
понят..я нові форми ж..т..я – все це поро..жує і нові слова. Ва..ко навіть
уявити собі, скіл..ки з..являє..я нових слів наприклад за століт..я.
(А. Матвієнко.)
Самодиктант
Спишіть, позначаючи орфограми. Поясніть написання слів. Поставте, де
потрібно, пропущені коми.
У кожній ж..вій мові зв..ртає на себе
увагу її звукова особливість. Російс..ка мабуть набіл..ше відзначає..ся своїм
акан..ям і м..якістю приголосних, білорус..ка – цекан..ям і дзекан..ям,
поліс..ка – св..стяч..ми і ш..пляч..ми.
Та які б (не) були в мові звуки –
улюбл..ні чи менш улюбл..ні, поширен..і чи маловживан..і - всі вони становлять
єдину звукову сім..ю. Ж..т..я нестримно йде (в)перед. Нові винаходи й в..дкр..т..я
нові машини конструкції д..талі пр..парати нові філософс..кі й політичні
понят..я нові форми ж..т..я – все це поро..жує і нові слова. Ва..ко навіть
уявити собі, скіл..ки з..являє..я нових слів наприклад за століт..я.
(А.
Матвієнко.)
-
Самодиктант
Спишіть, позначаючи орфограми. Поясніть написання слів. Поставте, де
потрібно, пропущені коми.
У
кожній ж..вій мові зв..ртає на себе увагу її звукова особливість. Російс..ка
мабуть набіл..ше відзначає..ся своїм акан..ям і м..якістю приголосних,
білорус..ка – цекан..ям і дзекан..ям, поліс..ка – св..стяч..ми і ш..пляч..ми.
Та які б (не) були в мові звуки –
улюбл..ні чи менш улюбл..ні, поширен..і чи маловживан..і - всі вони становлять
єдину звукову сім..ю. Ж..т..я нестримно йде (в)перед. Нові винаходи й
в..дкр..т..я нові машини конструкції д..талі пр..парати нові філософс..кі й
політичні понят..я нові форми ж..т..я – все це поро..жує і нові слова. Ва..ко
навіть уявити собі, скіл..ки з..являє..я нових слів наприклад за століт..я.
(А. Матвієнко.)
-
Самодиктант
Спишіть, позначаючи орфограми. Поясніть написання слів. Поставте, де
потрібно, пропущені коми.
У кожній ж..вій мові зв..ртає на себе
увагу її звукова особливість. Російс..ка мабуть набіл..ше відзначає..ся своїм
акан..ям і м..якістю приголосних, білорус..ка – цекан..ям і дзекан..ям,
поліс..ка – св..стяч..ми і ш..пляч..ми.
Та які б (не) були в мові звуки –
улюбл..ні чи менш улюбл..ні, поширен..і чи маловживан..і - всі вони становлять
єдину звукову сім..ю. Ж..т..я нестримно йде (в)перед. Нові винаходи й
в..дкр..т..я нові машини конструкції д..талі пр..парати нові філософс..кі й
політичні понят..я нові форми ж..т..я – все це поро..жує і нові слова. Ва..ко
навіть уявити собі, скіл..ки з..являє..я нових слів наприклад за століт..я.
(А. Матвієнко.)
Самостійна робота
В-1
1.Утворіть словосполучення «прикметник
+ іменник», дібравши до
незмінюваних слів прикметники. (3 б.)
Поні, Баку(місто), цеце.
2. Утворені словосполучення уведіть у
речення. (3 б.)
3. Запишіть речення, ставлячи
пропущені розділові знаки та літери, визначте
відміну та відмінок іменників.
(6 б.)
Війна струшує в пітьму людське жит..я
обж..рається кров’ю. (Г.
Тютюнник.)
Мати колихала дитинча серце билось в
радості й тр..возі. (Д. Луценко.)
Самостійна робота
В-2
1.Утворіть
словосполучення «прикметник + іменник», дібравши до
незмінюваних слів прикметники. (3 б.)
Метро, Токіо(місто), кенгуру.
2. Утворені
словосполучення уведіть у речення. (3
б.)
3. Запишіть
речення, ставлячи пропущені розділові знаки та літери, визначте
відміну та відмінок іменників. (6 б.)
І я зливаюсь вечорами із дал..ю зір печал..ю
трав. (Т. Масенко.)
Вставай, народе в св..ту годину, вставай за
правду за Україну! (Д. Павличко.)
Немає коментарів:
Дописати коментар